چه بسا در نگاه اول مدیریت اندکی رعبآور باشد. به جرات میتوان گفت بالغ بر پنجاه درصد از مدیران پیش از شروع کار تحت آموزش قرار نمیگیرند. از این رو اشتباهات متداولی به کرات میان مدیران جدید مشاهده میشود که در فهرستی فشرده به آنها میپردازیم .
1) باور وقوف بر تمامی امور. به اطرافیانتان گوش سپرده و هر زمان اقتضاء میکند از اطلاعاتشان بهره ببرید .
2) تاکید دائم بر مدیریت خود . مطمئن باشید همه شما را به عنوان مدیر گروه میشناسند پس سعی نکنید مرتبا این موضوع را خاطر نشان کنید.
3) تلاش برای دگرگونی در همه امور . تا جایی اصرار بر تغییر امور داشته باشید که از خطا اجتناب شود. فراموش نکنید صرفا به این علت که روش انجام کاری، مورد پسند شما نیست، لزوما اشتباه محسوب نمیشود.
4) هراس از انجام هر کار . شاید خواهان ترفیع شغلی نبوده و در قدرت پذیرش مسئولیت تازه دچار تردید باشید ولی اجازه ندهید این تفکر و عدم اعتماد به نفس شما را از به کارگیری تمام توانتان بازدارد.
5) عدم اختصاص وقت به شناخت پرسنل . اختصاص وقت و توجه هرگز به ضررتان نخواهد بود زیرا این پرسنل است که شما را در تلاشهای مدیریتی مساعدت کرده یا گاه به ناکامی میکشاند .
6) عدم صرف وقت با کارفرما . طبعا از زمانی که کارفرما شما را به پست مدیریت گمارده از میزان اشتغال شما آگاه است، از سوی دیگر پیش از اینکه مدیر باشید وظیفه شما کمک به کافرماست، بنابراین اختصاص وقت به وی چیزی نیست جز برقراری ارتباطی دو سویه جهت دادن اطلاعات و دریافت راهنمایی و آموزش.
7) عدم نگرانی نسبت به مشکلات و کارمندان مشکلدار. ازمشکلات گریزی نیست. در مواجه رویدادها تکلیف شما یافتن موثرترین راهکار و به اجرا درآوردن آن است.
8) خود سانسوری . این صحیح نیست تنها به این علت که سرپرست گروه میباشید رخصت ابراز هیجانات و حتی یک لبخند را از خود دریغ نمائید یا سر زدن خطا را از خود امری غیر محتمل فرض کنید .
9) عدم حمایت از پرسنل خود. افراد گروه شما از هر سو تحت فشار قرار دارند. این وظیفه شماست تا استقامت کرده، اطمینان حاصل نمائید که با پرسنلتان تا حد امکان منصفانه رفتار شده است.
10) احتراز از مسئولیتپذیری در هر مورد . چه بخواهید و چه نخواهید، شما به عنوان مدیر، مسئول همه امور واقع شده در گروه خود هستید. پس نه فقط سازماندهی ارتباطات بر عهده شماست بلکه باید مسئولیتهای متعاقب آنرا بپذیرید .
منبع اینترنت – خلاقیت
8 خطای ساده برای آنکه از محل کار اخراج شوید
آیا
توجه کردهاید که که بیشتر کارفرمایان با هوش در طی مراحل استخدام کارکنان
خود، به نحوی سعی مینمایند تا علت جابجائیهای شغلی فرد متقاضی کار را
مشخص نمایند؟ درست
است که فارغ از علت جابجائیها نمیتوان صرفا" با در نظر گفتن تعداد
جابجائیها در مورد افراد قضاوت کرد، اما بدیهی است که جابجائیهای مکرر و
متعدد در رده کارکنان جزء، غالبا" نقطه قوت و تجربه بالا تلقی نمیگردد. بهتر است با چشم انداز ارتقاء نیروهای کار موجود در بازار کار و
نیز استفاده کارفرمایان از تجربه یکدیگر و جلوگیری از صرف هزینههای
تکراری که دیگران برای کسب تجربه متحمل شده اند به دو توصیه یکی برای
کارفرمایان و یکی برای نیروهای کار توجه داشته باشیم : الف - کارفرمایان با توجه کامل به علت جابجائی نیروی جدید کار ، اقدام به استخدام وی نمایند. ب - نیروهای کار به خصوص در ردههای عملیاتی سازمان ضمن رعایت برخی مراتب که در زیر بدان اشاره گردیده است از جابجائیهای اینگونهای بپرهیزند . 1- حساسیت
نداشتن روی لوازم اداری !! گم شدن ملزومات خرد اداری از قبیل خودکار و
پاکت نامه و ... خیلی حساسیت ایجاد نکند، اما گم شدن گوشی تلفن، رایانه
تاشو (لپ تاپ)، یا ویدئو پروجکشن، قابل اغماض نخواهد بود. 2- عدم
رعایت شئونات صنفی و اجتماعی. رفتار شما در خانه و یا کوچه و خیابان هر چه
که باشد به خودتان و محیطی که در آن قرار دارید مربوط میشود اما رفتار
شما در محل کار مبین شخصیت سازمان و برند کسب و کارتان میباشد و به
کارفرمای شما مربوط می شود، بهتر است در این خصوص به یک تعریف درست برسید
تا زمینههای ناهماهنگی با فرهنگ سازمانیتان را فراهم ننمانید. 3- واضح
است که بسیاری از حرفهایها همیشه نیم نگاهی به بازار کار دارند، اما اگر
هر روز رزومه خود را با پرینتر محل کار تهیه و از همانجا فاکس و یا ایمیل
کردید یعنی اعلام عمومی به اینکه من در این مجموعه ادامه نخواهم داد و
بنابراین چرا فکر میکنید در چنین شرایطی کارفرما بایستی منتظر بماند؟ 4- بدیهی
است که همه احتیاج به مرخصی دارند، اما مرخصی رفتن در اوج دوره کاری یعنی
بیمسئولیتی پس چرا باید کارفرما نسبت به شما احساس مسئولیت کند؟ 5- استفاده
خصوصی از تجهیزات ارتباطی محل کار نظیر تلفن و اینترنت تا اندازهای
پذیرفته است که مطابق با عرف باشد و به کار لطمه وارد ننماید. بدیهی است
وقتی تعداد تلفنهای شخصی و مدت آنها زیاد میشود و یا مراجعه به سایتهای
گوناگون مطابق با علائق شخصی افزایش می یابد، آنگاه.... 6- البته
همه واقعیت را نگفتن با دروغ گفتن خیلی متفاوت است و این موضوع به کیاست
افراد در ارتباطات مربوط میشود، اما اگر با دروغ خود را فارغ التحصیل فوق
تخصص از هاروارد معرفی کنید و به کاری مشغول شوید، دیر یا زود برای خودتان
دردسر درست خواهید کرد. 7- برخی
از کارفرمایان خیلی خوب، کارهای جانبی را در محل کار تا اندازهای
میپذیرند که برای خودشان و دیگر کارکنان، و ارباب رجوع یا مشتریان ایجاد
حساسیت ننماید. بنابراین انجام کار دوم در محل کار اصلی یعنی اقدامی ساده و
راحت برای اخراج از کار اصلی . 8- اکتفا
کردن به حافظه برای انجام کارها و دستورات مدیر مافوق، اگر چه ساده و تا
اندازهای سریع است اما بسیار پرمخاطره است زیرا در شرایطی که حجم کارها
بالا برود و مراجعات افزایش پیدا کند دیگر حافظه نمیتواند جوابگو باشد و
قطعا" برخی موارد یا فراموش و یا با کیفیت مورد نظر به اجراء در نمیآید.
لذا در نظر داشته باشید کارآئی یک نیرو میتواند با توجه به روشی که در
هنگام مراجعات بر میگزیند کم و یا زیاد شود. استفاده از یک دفترچه یادداشت
برای فهرست کردن کارهائی که به شما مراجعه میشود، میتواند مخاطرات زیادی
از جمله اخراج به خاطر اهمال در انجام کار را مرتفع نماید. اگر یکی یا تعدادی از این خطاها را در محل کار مرتکب میشوید بهتر است تا دیر نشده تجدید نظر کنید. ترجمه و تالیف : محمد سالاری