هرچه یک مدیر موفق نیاز دارد

زیاد توی وب می گردم . مطالب مفیدی که به درد هر مدیر موفقی بخوره رو قراره بذارم اینجا تا هم خودم یه آرشیو داشته باشم هم بقیه

هرچه یک مدیر موفق نیاز دارد

زیاد توی وب می گردم . مطالب مفیدی که به درد هر مدیر موفقی بخوره رو قراره بذارم اینجا تا هم خودم یه آرشیو داشته باشم هم بقیه

آیا اتومبیل‌های قرمز را می‌بینید؟!


اخیرا کتاب جدیدی با نام «دیدن اتومبیل‌های قرمز» در آمریکا منتشر شده است. این کتاب به یکی از کتاب‌های پرفروش آمازون تبدیل شده است. این کتاب درمورد اهمیت دیدگاه‌مان و تاثیر آن در موفقیت صحبت می‌کند. در این شماره به نکات مهم این کتاب می‌پردازیم. امیدواریم در سال 1391 مثبت‌تر فکر کنیم و بهترین سال زندگی‌مان را رقم بزنیم.

آیا به موضوعات خوب فکر می‌کنید یا موضوعات بد؟
مردم به‌طور طبیعی به نتایج منفی فکر می‌کنند، نه مثبت. اغلب نتایج منفی نصیب افراد بدبین می‌شود. از طرف دیگر، برای مردم مثبت‌اندیش، اتفاقات خوب پی‌درپی رخ می‌دهد. این درست مانند زمانی است که یک اتومبیل قرمز می‌خرید و پس از آن همه اتومبیل‌های قرمز اطراف خود را می‌بینید. دیدن اتومبیل‌های قرمز برای شما معنی‌دار می‌شود. شما به اتومبیل زیبا و جدید خود افتخار می‌کنید و بسیار هیجان‌زده هستید، درنتیجه زیاد به آن ‌فکر می‌کنید. وقتی اتومبیل قرمز نقطه اصلی تمرکز شما باشد، اتومبیل‌های قرمز همه‌جا در اطرافتان ظاهر می‌شوند.

پیام این است که «بر هر چیزی تمرکز کنید، مقدار بیشتری از آن‌را به‌دست می‌آورید.» اگر موضوعات خوشایند را تجسم کنید، اتفاق خواهند افتاد. البته همین موضوع درمورد موارد ناخوشایند نیز صدق می‌کند. بازیکن گلفی که مدام نگران پرتاب توپ به درون دریاچه است، همیشه آن‌را به درون آب می‌اندازد. اگر نگرش شما مسیرتان را مشخص کند، پس خوب است که افکار خود را به مسیر مثبتی هدایت کنید. این سه گام را انجام دهید:

1. به آن ‌فکر کنید
به خودتان قول دهید که فعالانه به مطالب مثبت و فقط به نتایج مثبت فکر ‌کنید. در اجرای این برنامه کاملا جدی باشید و آن را مانند قراردادی با خودتان درنظر بگیرید. هدف شما: کنترل فعالانه فرایند تفکرتان است.

2. آن را ببینید
خروجی‌های مطلوب خود را مجسم کنید. آن‌ها را به‌طور شفاف و با جزئیات کامل ببینید.

3. آن‌را انجام دهید
برای دست‌یابی به خروجی‌های مطلوب، اقدامات مثبت انجام دهید. پافشاری کنید. برای اثرگذاری بر مواردی که در توان شماست، به‌سختی کار کنید. وقتی کارها به‌خوبی پیش می‌روند جشن بگیرید. اقدامات خود را به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برنامه‌ریزی کنید.

4.از دست عادات ذهنی خلاص شوید
دائما از فرایند فکری و عادات ذهنی خود آگاه باشید. به عادت مضر تفکر منفی باز نگردید. مردم در روز به 12000 تا 50000 مورد مجزا فکر می‌کنند. 70 درصد این تفکرات، نگرانی از نتایج نامطلوب در آینده است. دلیل آن چیست؟ دکتر «اِلن وبر» توضیح می‌دهد که «شرایط اجتماعی و تجربیات زندگی» باعث تفکر منفی‌ می‌شود. تذکرات رایج در والدین مانند «مواظب باش صدمه نبینی!» کودکان را برای اندیشیدن به نتایج منفی و نه مثبت شکل می‌دهد.

به‌علاوه، اغلب مردم فکر می‌کنند که شایسته موفقیت نیستند یا توانایی دسترسی به آنرا ندارند. برای شروع تفکر مثبت، باید بر این مانع غلبه کنید.


5.بادامه مغز شما چگونه کار می‌کند؟
بادامه مغز مسئول عکس‌العمل نشان دادن به «ترس و نگرانی» است که با حضور خطرات فیزیکی یا اضطراب احساسی به وضعیت ترس وارد می‌شود. حالت ترس باعث ترشح ماده‌ای شیمیایی به‌نام کورتیزول می‌شود که عوارض فیزیولوژیکی مضری به‌دنبال دارد. انسان‌ها می‌توانند از تفکر مثبت برای رد کردن این حالت ترس در بادامه مغز استفاده کنند. تفکر مثبت از ترشح کورتیزول جلوگیری می‌کند و به‌جای آن مغز را وادار به ترشح «سِرُتونین» می‌کند که با «خلاقیت، نوآوری و تمرکز» در ارتباط است. این موارد در نقطه مقابل ترس و نگرانی قرار می‌گیرند.

مغز توانایی فوق‌العاده‌ای برای خلق مسیرهای عصبی جدید دارد. با تفکر مثبت می‌توانید مغز خود را وادار به بازسازی کنید. فرایند تغییر عصبی پویاست و گام‌به‌گام نیست. بنابراین همیشه مثبت بیاندیشید. با این‌کار می‌توانید مسیرهای عصبی جدیدی در مغز خود ایجاد کرده و نتایج مثبت‌تری را تجربه کنید.

6.از موارد کوچک شروع کنید
سعی نکنید یک‌شبه تغییرات بزرگی در تفکر خود ایجاد کنید. این‌کار ممکن است بادامه مغز را تحریک کند و باعث ترشح کورتیزول شود که نتایج منفی زیادی به‌همراه دارد. به‌جای آن ذهن خود را تغییر دهید، اما این‌کار را به‌صورت تدریجی انجام دهید. در فعالیت‌های جدیدی مثل گسترش مهارت‌های جدید مشارکت کنید. با ترس‌های خود روبه‌رو شوید و برای غلبه بر آن‌ها به‌سختی کار کنید. کارهایی که امیدوارید در حوزه‌های مختلف زندگی انجام دهید را به‌دقت مشخص کنید.

تصور نتایج مثبت برای رویدادهای پیش‌رو می‌تواند به اتفاق افتادن آن‌ها به‌همان ترتیب کمک کند. آلوارو پاسکوآل، متخصص مغز، برای نشان دادن عملکرد این تکنیک‌های تجسم، دو گروه را در یادگیری نواختن پیانو مورد بررسی قرار داد. این دانشمند گروهی را انتخاب کرد و به آنها توضیح داد که با کدام انگشت کدام نت را بنوازند و از آن‌ها خواست که پنج روز و روزی 2 ساعت بر پیانو تمرین کنند. گروه دیگر استفاده از انگشتان برای نواختن نت را به طور مجازی یاد گرفتند. آن‌ها پنج روز و هر روز به مدت 2 ساعت با گوش دادن به نت‌هایی که نواخته می‌شد، خود را در حال نواختن پیانو تجسم می‌کردند. پس از آن، هر دو گروه نت‌ها را روی پیانو اجرا کردند و هر دو تقریبا به یک اندازه نواختن صحیح پیانو را آموخته بودند.

تجسم کار پیچیده‌ای نیست. خود را در حال انجام کاری تصور کنید که آرزویش را دارید، مثلا ارائه یک سخنرانی فوق‌العاده.. آن‌را شفاف و با جزئیات مجسم کنید.

از افراد منفی دوری کنید. به‌دنبال دوستان خوش‌بین باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. چهار حالت باعث ناآرامی ذهنی می‌شود. «فرّار بودن، عدم‌قطعیت، پیچیدگی و ابهام.» برای رویارویی با آن‌ها، تصویر واضحی از خواسته‌های خود در ذهن حفظ کنید. با یادآورهای تصویری یعنی نشانه‌هایی که سفر ذهنی جدید شما را به یادتان می‌آورند به خود کمک کنید. می‌توانید به سادگی از روش «اتومبیل‌های قرمز» استفاده کنید. بعضی افراد لباس قرمز می‌پوشند تا تفکر مثبت را به خود یادآوری کنند. افراد دیگر اشیای قرمزی را به‌عنوان یادآوری‌کننده در محل کار خود قرار می‌دهند.


چند تمرین عملی
برای این‌که تفکر مثبتی داشته باشید، اول باید خودتان را بشناسید. برای اجرای 6 گام «اتومبیل قرمز» این فهرست‌ها و جداول را تهیه کنید:

1. احساسات/ علایق و نقاط قوت
کارتان را با نوشتن احساسات، علایق و نقاط قوت خود آغاز کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که تنها 20 درصد از مردم از نقاط قوت شخصی خود هر روز فعالانه استفاده می‌کنند. برای تعیین نقاط قوت خود گروهی که در آن قرار می‌گیرید را مشخص کنید، مثلا «موفق: همیشه می‌خواهید دستاوردهای بزرگ داشته باشید. فرمانده: می‌خواهید کارها را اداره کنید. مشاور: یک متفکر منظم هستید. جمع‌کننده: از جمع کردن افراد در کنار هم لذت می‌برید. احساسات و علایق شما به زندگی‌تان هیجان می‌بخشد.

2. احساسات/ علایق، نقاط قوت و ارزش‌ها
ارزش‌های خود را به فهرست‌تان اضافه کنید. اصول معنی‌داری که اثر مستقیمی بر کار بعدی شما دارند را انتخاب کرده و فهرستی از اهداف مهم خود تهیه کنید. ارزش‌های رایج شامل شجاعت، عزم و امانت‌داری هستند. پنج ارزش را در جدول خود بگنجانید.

3. فهرست مشارکتی
کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را در طوفان مغزی بررسی کنید. سپس فهرستی از اهداف خود تهیه کنید.

4. دایره کامل
نموداری با بیضی کوچکی در مرکز آن و محورهایی رو به بیرون رسم کنید. روی هر محور دایره‌ای بکشید که نماد یکی از حوزه‌های وسیع زندگی شما مثل روابط، سلامتی و تندرستی، شغل، معنویات، تحصیلات و... است. نقطه‌ای مشکی به نشانه میزان انجام درست وظایف هر گروه روی هر محور بکشید. هرچه نقطه مشکی به هر دایره نزدیک‌تر باشد، در آن حوزه بهتر عمل کرده‌اید.

5. تنظیم جملات «می‌خواهم...»
پس از تفکر دقیق درباره همه موضوعات و تمرینات بالا و نوشتن پاسخ‌های خود، مجموعه‌ای از جملات «می‌خواهم....» را برای هر گروه اصلی زندگی خود تهیه کنید. مثال: گروه پولی: می‌خواهم بیشترین درصد ممکن را در برنامه 401بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری کنم. گروه شغلی: می‌خواهم در سال آینده کاری پیدا کنم که از آن لذت ببرم و در آن احساس چالش و ارزش داشته باشم.


این موارد را کاملا شفاف بنویسید. جملات «می‌خواهم..» را مثبت و قطعی بنویسید. آن‌ها باید «خاص، قابل اندازه‌گیری» و دارای مهلت معین باشند. بنابراین «می‌خواهم بیشتر مطالعه کنم» اثرگذار نیست. به‌جای آن بنویسید: «می‌خواهم 20 صفحه در روز مطالعه کنم.»

جملات «می‌خواهم...» را بر‌اساس «احساسات،‌ نقاط قوت و ارزش‌ها،‌ مهارت‌ها و مزیت‌های حرفه‌ای و عواملی خارجی اثر‌گذار بر اهداف خود،‌ مثل پیشرفت‌های تکنولوژیکی و ملاحظات بازار بنویسید. برای کوتاه‌مدت نیاندیشید.

6. کاربرگ پل
در تمرین بعدی برای شناخت خود، «کاربرگ پُل» را تهیه کنید. این کاربرگ چهار موردی را نشان می‌دهد که «پلی برای رسیدن شرایط مطلوب» ایجاد می‌کند. فهرستی از شرایط فعلی خود، برای مثال: «من نامنظم کار می‌کنم و شرایط نامساعدی دارم»، آنچه آرزو دارید به‌دست آورید:‌ «می‌خواهم در 18 ماه آینده فلان مقدار پول به‌دست آورم»، ‌چیزی که باید داشته باشید:‌ «می‌خواهم هر ماه یک فعالیت خاص دوستانه/خانوادگی برنامه‌ریزی کنم» و آنچه خوب است اما ضروری نیست: «می‌خواهم ماهانه حداقل 10 درصد درآمدم را در بازار سهام یا بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنم» را تهیه کنید. جملات مربوط به خواسته‌ها، ارزیابی شرایط فعلی، بایدها و فهرست موارد خوب اما غیرضروری را با گروه‌های نمودار دایره‌ای خود مرتبط کرده و برای هر مورد مهلتی مشخص کنید. یاداشت همه موارد، باعث تمرکز تفکر و برنامه‌ریزی می‌شود.

این تکنیک‌های ذهنی برای تیم نیز مفید هستند
تمرین‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد،‌ علاوه بر افراد برای تیم‌ها نیز مفید هستند. تیم‌هایی که از فرایند ارزیابی شخصی پیروی کرده و فهرستی از خواسته‌های خود تهیه می‌کنند، می‌توانند هویت خود به‌عنوان یک گروه و مواردی که مایلند به آن‌ها دست یابند را شفاف‌سازی کنند. اعضای تیم می‌توانند پیشاپیش این تمارین را اجرا کرده یا برای کمک به دیگر اعضای تیم، از آن‌ها استفاده کنند.

اگر همه با تفکر «ماشین قرمز» سازگار شوند، ‌سازمان سود زیادی کسب خواهد کرد. برای تغییر فرهنگ خود به شکلی مثبت، ‌به همه یاد دهید که بر خواسته‌های خود تمرکز کنند، ‌نه بر نگرانی‌ها و ترس‌ها. چنین تغییری بسیار انرژی‌بخش است.

مدیر سبز

مدیران چگونه مفهوم کار را از بین می‌برند


ترسا آمابیل و استیون کریمر
مترجم: عادله جاهلی
منبع: مک کینزی ژانویه 2012
مدیران اجرایی ارشد معمولا به چهار شیوه قابل اجتناب، به تصورات شغلی کارکنان خود آسیب رسانده و در نتیجه خلاقیت، بازدهی و تعهد را در آنها تضعیف می‌کنند.


به عنوان یک مدیر اجرایی ارشد، شاید فکر کنید که وظیفه شما «ایجاد یک استراتژی مقتدرانه» است. در واقع‌این وظیفه‌ای با اولویت 1) الف است، چون وظیفه دیگری هم خواهید داشت که به همان اندازه اهمیت دارد؛ وظیفه‌ای با اولویت 1) ب که شامل برقراری امکان تعهد مداوم و پیشرفت روزانه افراد درگیر در مشکلات سازمان شماست که سعی دارند آن استراتژی را اجرا کنند. ما در پروژه تحقیقاتی چند ساله‌ای که نتایجش اخیرا در کتاب «اصل پیشرفت» منتشر شده، دریافتیم که از بین تمامی‌رخدادهایی که عمیقا افراد را نسبت به وظایفشان متعهد می‌سازد، مهم‌ترین مورد پیشرفت در کاری است که معنا و مفهوم داشته باشد.
حتی گام‌های پیش‌رونده به سوی موفقیت‌های کوچک نیز به تقویت تصور شغلی می‌انجامد: ‌این تصور شامل جریان ثابتی از احساسات، انگیزه‌ها و شناخت‌هایی است که واکنش‌های فرد را به رخدادهای هر روز کاری اش مربوط می‌سازد. تصور شغلی کارمندان، علاوه بر رفاه کارمندان، بر بازده نهایی نیز تاثیر می‌گذارد. افراد زمانی در مشاغل خود خلاق‌تر، مفیدتر و متعهد‌تر عمل می‌کنند که تصور شغلی‌شان مثبت باشد. اولین و اساسی‌ترین لازمه‌ این امر معنا داشتن کاربرای افراد است.
در کتاب و مقاله‌ای که اخیرا تحت عنوان «پژوهش شغلی‌هاروارد» منتشر شده نیز گفته می‌شود که مدیران در تمامی‌سطوح، معمولا و به طور ناخواسته با رفتار و گفتار
روزانه‌شان هدفمندی کار را در زیردستان خود تضعیف می‌کنند.‌این امر شامل موارد زیر است: از بین بردن اهمیت کار یا‌ ایده‌های زیردستان، از بین بردن احساس مالکیت با تعویض اعضای پروژه قبل از اتمام کار، تغییر مکرر اهداف که موجب مایوس شدن افراد از به سرانجام رسیدن کارشان می‌شود و غفلت از آگاه کردن مکرر زیردستان از اولویت‌های متغیر مشتریان.
اما نقش ارشد‌ترین مدیران یک شرکت در مفهوم بخشیدن یا بی معنی ساختن کار چیست؟ مطمئنا یک مدیر ارشد نسبت به ناظران بی‌واسطه، فرصت کمتری برای تاثیرگذاری مستقیم بر تصور شغلی کارکنانش دارد. اما کوچک‌ترین رویکردهای مدیر ارشد تاثیر چشمگیری بر پرسنل سازمان می‌گذارد چون رفتار و گفتار وی به طور جدی توسط افراد زیر دست مورد توجه قرار می‌گیرد. هدفمندی و اقدام منسجم برای تقویت هدف باید از سطوح بالای شرکت القا شود.

چهار خطر
برای درک بهتر مدیران سطح بالا، اخیرا به بررسی مجدد داده‌های جمع‌آوری شده‌ای پرداختیم که شامل تقریبا 12000 گزارش الکترونیکی از چندین نفر از حرفه‌ای‌های شاغل در پروژه‌های نوآوری مهم در هفت شرکت در آمریکای شمالی بود. به این منظور، گزارش‌هایی را انتخاب کردیم که در آنها به مدیران ارشد یا مدیران سطح بالا اشاره شده بود (شامل 868 گزارش).
تحلیل کیفی گزارش‌ها بر چهار خطر تاکید می‌کردند که بر سر راه مدیران ارشد کمین کرده است. اکثر ‌این خطرات در شرکت‌های متعدد بروز کرده است. در‌این میان، شش شرکت از یک یا چند مورد از‌این خطرات آسیب دیدند و تنها مدیران یک شرکت، موفق به غلبه بر آنها شدند. وجود ‌این استثنا بیانگر آن است که مدیران ارشد می‌توانند هدفمندی را طبق یک قاعده حفظ کنند، اما‌ این امر نیز دشوار بوده و نیازمند دقت و توجه است.
مقاله حاضر به شما کمک می‌کند که تشخیص دهید آیا آگاهانه ریسک این خطرات را می‌پذیرید یا ناآگاهانه سازمان یا شرکت خود را به دردسر می‌اندازید. علاوه بر‌این، تدابیری نیز برای اجتناب از ‌این مشکلات ارائه خواهند شد که برگرفته از رفتارها و گفتارهای مدیر ارشد همان شرکتی است که خود بر‌این مشکلات فائق آمده است.
البته ما ادعا نمی‌کنیم که جواب تمامی‌سوالات را می‌دانیم، اما مطمئن هستیم که مدیران اجرایی موفق، به ریسک تخریب ناخواسته مفهوم در مشاغل کارکنانشان را کاهش می‌دهند. ‌این مدیران، شانس برخورداری از قدرت انگیزشی پیشرفت را نیز بالا می‌برند (چیزی که کمتر کسی موفق به انجام آن می‌شود).
مطالعه ما روی 669 مدیر در تمامی ‌سطوح مدیریت در چندین شرکت و صنایع مختلف در سراسر جهان انجام گرفت. از آنها خواسته شد که اهمیت پنج انگیزه در کارکنان را رتبه‌بندی کنند: مشوق‌ها، شناخت، اهداف مشخص، پشتیبانی میان فردی و پیشرفت کار. تنها 8 درصد از مدیران ارشد، پیشرفت کار را به عنوان مهم‌ترین انگیزه رتبه‌بندی کردند. با انتخاب تصادفی مدیران، 20 درصد از آنها چنین رتبه‌بندی‌ای داشتند. به طور خلاصه، تحقیق ما نشان داد که اکثر مدیران اجرایی از قدرت پیشرفت کار هدفمند آگاه نیستند و خطرات ثبت شده در خلال گزارش‌های بیانگر آن است که در عملکرد اکثر مدیران اجرایی، پیشرفت اهمیتی ندارد. حال خودتان می‌توانید با مقایسه گزارش‌های زیر به نتیجه بهتری دست یابید.


نشانه‌های میان مایگی
به احتمال زیاد، شرکت شما در بیانیه ماموریت مشترکش، تا حد زیادی خواهان ‌ایجاد هدفی والا برای سازمان است. اما آیا شما عکس این امر را ناخواسته در رفتار و گفتارتان نشان می‌دهید؟
ما‌این محرک را مکررا در شرکت سهامی مشهور کارپنتر (Karpenter) مشاهده کردیم که به علت تعیین تیم مدیریت ارشد جدید، تصور شغلی کارکنانش به سرعت در حال تخریب بود. شرکت کارپنتر در مدت مطالعه سه ساله ما، درآمد خود را از دست داد و توسط یک رقیب کوچک‌تر خریداری شد.
تیم مدیریت ارشد کارپنتر به دیدگاه تیم‌های تجاری چند تخصصه و کارآفرین معتقد بود. از لحاظ نظری، هر تیم برای دفاع از نوآوری‌های کالای جدیدش، به‌طور مستقل به مدیریت سهم خود از منابع شرکت می‌پردازد. در طول آن سالی که داده‌های مربوط به تیم‌های شرکت کارپنتر جمع‌آوری شد، گزارش سالانه این شرکت پر از اطلاعات مرتبط با نوآوری بود؛ به طوری که در اولین جملات گزارش، واژه «نوآوری» سه بار تکرار شده بود.
با‌ این حال، مدیران ارشد عملا تمرکز زیادی بر درآمدهای حاصل از کاهش هزینه‌ها داشتند که مکررا استقلال تیم‌ها را خنثی می‌کرد و اهداف کاهش هزینه‌ها را مقدم بر هر اولویتی می‌دانست و در نتیجه نوآوری کالای جدید را از میدان خارج می‌کرد.‌ این دو پهلویی ناخواسته اما محقق، در گزارش‌های کارکنان شرکت پیدا بود. بسیاری از حرفه‌ای‌های شاغل در کارپنتر احساس می‌کردند که کاری با کیفیت متوسط را به شرکت متوسط ارائه می‌کنند؛ شرکتی که قبلا نسبت به آن بسیار احساس غرور می‌کردند. وقتی به زمان نهایی جمع‌آوری داده‌های شرکت کارپنتر نزدیک شدیم، بسیاری از کارکنان آن بیکار شده بودند و برخی از بهترین پرسنل شرکت برای همیشه آن را ‌ترک کردند.
خطر میان مایگی تنها منحصر به شرکت کارپنتر نبود و ما اَشکال گوناگونی از آن را در شرکت‌های متعددی که در حال مطالعه شان بودیم مشاهده کردیم. در یک شرکت مواد شیمیایی،‌ این خطر از هراس مدیران ارشد از ریسک به وجود آمد. مدیران این شرکت نیز ناخواسته اینطور وانمود می‌کردند که به‌رغم خطابه‌هایشان در مورد نوآوری و پیشگامی، به واقع با داشتن موقعیتی معمولی راحت‌تر هستند.

اختلال استراتژیک: نقص در توجه یک مدیر با تجربه محیط بیرون از شرکت خود را به طور مستمر و مداوم مورد بررسی قرار می‌دهد تا در انتخاب حرکت‌های استراتژیک بعدی اش به او کمک کند. ‌این امر شامل آگاهی از برنامه‌ریزی رقبا، ورود رقبای جدید، رخدادهای اخیر اقتصاد جهانی و در نتیجه اولویت‌های سرمایه‌گذاری و بازار‌ آینده است. یک مدیر ممکن است با ‌این تصورات مواجه شود که بهترین گام بعدی برای شرکتش چه خواهد بود. تمامی این ملاحظات از لحاظ نظری درست هستند.
اما ما عملا مشاهده کردیم که بسیاری از مدیران ارشد مکررا ابتکاراتی را اجرا و منع می‌کنند، به طوری که نوعی اختلال و نقص در زمینه انتخاب تدابیر و استراتژی‌ها در آنها بروز می‌کند. در واقع آنها زمان کافی برای تشخیص مفید بودن ابتکارات صرف نمی‌کنند و در مواقع اعمال تغییرات استراتژیک توضیحات منطقی کافی به کارکنان خود نمی‌دهند.
اختلال استراتژیک در شرکت کارپنتر به دلیل محدود بودن دامنه توجه مدیران ایجاد شد که آن نیز احتمالا ناشی از تمایل مدیرعامل به پذیرش آخرین و جدیدترین گرایش‌های تیم مدیریت بود. این مشکل در تصمیمات اتخاذ شده در سطح خط تولید مشهود بود و تا تمامی‌سطوح در استراتژی سازمان رسوخ پیدا کرد. یک مدیر ممکن است در یک چشم بر هم زدن فرصت تغییر استراتژیک بعدی را از دست بدهد.
در شرکتی دیگر، به نظر می‌رسید اختلال استراتژیک، ناشی از اختلاف داخلی تیم مدیران ارشد باشد. مدیران اجرایی سازمان ماه‌های زیادی را صرف تثبیت استراتژی جدیدی برای بازار نمودند. در‌این میان، نایب‌رییسان متعدد بر مسیر‌های مختلفی پافشاری کرده و همه مدیران را در عدم ارائه مسیری یکپارچه به پرسنل سازمان، مقصر می‌دانستند. ‌این امر مشکلات را تشدید کرد. به عنوان مثال، مدیر پروژه‌ای در ‌این شرکت بیش از آنکه تعهد سنگینی را در قبال مشتریان خاص احساس کند، فکر می‌کرد که نیاز به تسلط بر استراتژی‌ها دارد.
اگر به نظر برسد که مدیران ارشد در هدایت و مسیردهی سازمان با هم هماهنگ نیستند، حفظ هدفمندی در میان پرسنل سازمان بسیار دشوار خواهد شد.

پلیس‌های کی‏ استون سازمانی
در اولین دهه‌های تولد سینما، مجموعه محبوبی از فیلم‌های کمدی صامت، پلیس‌های کی استون را به شهرت رساند؛ پلیس‌های کی استون، پلیس‌های داستانی دست و پا چلفتی‌ای بودند که در حلقه‌ای با هم به‌این سو و آن سو می‌دویدند و ناگهان سرهایشان به هم برخورد می‌کرد و یکی یکی تعادلشان به هم می‌خورد. عنوان ‌این مجموعه به مترادفی برای «عدم هماهنگی» تبدیل شد. مطالعه ما نشان داد که بسیاری از مدیران اجرایی که فکر می‌کنند هر روز در سازمان‌هایشان همه چیز به خوبی پیش می‌رود، به گونه‌ای بی‌تفاوت در ناآگاهی به سر می‌برند؛ گویی که نسخه سازمانی پلیس‌های کی استون خود را مدیریت می‌کنند. برخی از آنها با کارهایشان و برخی دیگر با عدم توانایی در انجام یک کار، نمایش‌های مضحک و خنده‌داری را اجرا می‌کنند. به عنوان مثال، مدیران ارشد در شرکت کارپنتر، ساختارهای گزارش‌دهی ماتریسی بسیار پیچیده‌ای را ‌ایجاد کردند، به طور مکرر در ارائه خدمات پشتیبانی برای فعالیت‌های اصلی (نظیر خرید و فروش) ناموفق بودند و‌تردید مداومی ‌را از خود نشان می‌دادند که منجر به تحلیل‌های شتابزده می‌شد.
اگرچه شرکت کارپنتر نمونه برجسته در‌این مورد است، تنها شرکتی نبوده که برای کارکنانش شرایطی بی‌نظم و پرهرج و مرج را ‌ایجاده کرده است. به عنوان مثال، اقدامات یک شرکت فناوری برتر در عملکرد بازاریابی فریبکارانه‌اش شبیه سناریوهای پلیس‌های کی استون بود.
طبق گزارش یکی از مهندسین ‌این شرکت، تلاش‌های تیم‌های بسیاری برای پیش بردن پروژه‌هایشان به طور مداوم به واسطه اخطارهای بازاریابی که مغایر با عملکردهای بخش تحقیق و توسعه و دیگر عملکردهای کلیدی بود، بی نتیجه می‌ماند و بازاریابان حتی در بسیاری از جلسات مهم نیز حاضر نمی‌شدند.
وقتی که در یک سازمان، هماهنگی و پشتیبانی وجود نداشته باشد، پرسنل سازمان باور خود را مبنی بر توانایی تولید محصولی با کیفیت بالا از دست می‌دهند و‌این امر حفظ حس هدفمندی را بسیار دشوار خواهد ساخت.

اهداف احمقانه بزرگ، خطرناک و بی پروایانه
جیم کالینز و جری پراس که از اعجازگران عرصه مدیریت هستند، سازمان‌ها را به‌ایجاد یک «هدف بزرگ، خطرناک و بی‌پروایانه» (که به اختصار، BHAG نامیده شده و بی‌هگ تلفظ می‌شود) تشویق می‌کنند- یک سند چشم‌انداز استراتژیک و برجسته که تقاضای احساسی قدرتمند دارد. بی‌هگ‌ها (BHAG) با ‌ایجاد اهداف سازمانی به گونه‌ای که از نظر احساسی ارزش‌های افراد را تحت‌شعاع قرار دهد، به القای هدفمندی به کار کمک می‌کنند (نظیر ماموریت مطروح گوگل برای «سازماندهی اطلاعات جهان و‌ایجاد قابلیت دسترسی جهانی و بهینه‌سازی آنها»).
با ‌این حال، در برخی از شرکت‌ها چنین اسنادی بسیار بزرگ نمایانه بوده و هیچ ربط یا معنایی برای افرادی که درگیر مشکلات سازمان هستند ندارند. همچنین این اسناد می‌توانند به حدی افراطی و مبهم باشند که دست نیافتنی و پوچ به نظر رسیده و در نتیجه تبدیل به خلائی از اهداف خواهند شد. اگرچه ما ‌این خطر را تنها در یکی از هفت شرکت مورد مطالعه‌مان به وضوح مشاهده کردیم، فکر می‌کنیم که همین یک مورد هم به اندازه کافی خطرناک وگمراه کننده بوده است تا مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
آن شرکت مواد شیمیایی، بی‌هگی را به کار گرفت که طبق آن، تمامی ‌پروژه‌ها می‌بایست شبیه بمب نوآور عمل می‌کردند به‌طوری‌که درآمد سالانه یک پروژه در عرض پنج سال اول حداقل معادل 100 میلیون دلار می‌شد.‌ این بی‌هگ هیچ معنا و مفهومی ‌به کار نمی‌بخشید، چون کاری به فعالیت‌های روزانه پرسنل در سازمان نداشت و حتی هیچ مرز و نشانه‌ای برای رسیدن به هدفش‌ایجاد نکرد؛ ‌این برنامه حتی در مقابل شماری از تجربیات و نتایجی که به تحققش می‌انجامیدند، آماده نبود و بدتر از همه هیچ ارتباطی با ارزش‌های کارکنان سازمان نداشت. اکثر کارکنان سازمان خواهان ارائه چیزی بودند که شایسته مشتریانشان باشد؛ هدف یک درآمد بی‌پروایانه فقط برای سازمان یک ارزش محسوب می‌شد نه برای مشتری. گذشته از آنچه منظور کالینز و پُراس بود، ‌این بی‌هگ بیهوده به تخریب حس هدفمندی در کارمندان کمک می‌کرد.

اجتناب از ‌این خطرات
تفکیک کردن این خطرات از تدابیر اجرایی به اندازه کافی دشوار است و اجتناب از آنها نیز دشوار‌تر. با‌ این وجود، بررسی یکی از شرکت‌های مورد مطالعه ما که از‌این خطرات اجتناب کرد، آموزنده و مفید است؛‌ این شرکت تولید کننده پارچه‌های آمپربال برای لباس‌های ضد آب و پوشش‌های دیگر بود. اخیرا مصاحبه‌ای با مارک همیلتون، رییس این شرکت داشته‌ایم که خلاصه‌ای از‌این گفت‌وگو به شرح زیر بوده و امیدواریم ایده‌های مطرح شده در آن بحثی پویا را در رابطه با گروه‌های سازمانی‌تان ‌ایجاد کند.
در خصوص ارتباط با کارکنان و داشتن صراحت و شفافیت در انتقال استراتژی‌های سازمان به آنها: همیلتون و تیم ارشد شرکتش معتقدند که کلید ‌ایجاد‌ ترکیب درستی از کیفیت و ارزش برای مشتریان، بیشتر اعمال نوآوری در فرآیندهاست نه نوآوری در کالاها. از‌ این رو، وی در تمامی‌جلسات عمومی شرکت در مورد نوآوری فرآیند صحبت کرده و همواره در تمامی سازمان از‌ این امر حمایت می‌کند. ‌این هماهنگی به تمامی ‌پرسنل سازمان در درک این استراتژی و حتی صحبت از آن کمک خواهد کرد.
در رابطه با آگاهی از دیدگاه‌های کارکنان شرکت: بهترین مدیران اجرایی مورد مطالعه ما اولین تجربیات خود را درونی کرده بودند تا در ارزیابی نشانه‌های ناشی از رفتار خود نسبت به پرسنل سازمان، از آنها به عنوان نکات مرجع استفاده کنند. همیلتون می‌گوید: تمام تلاش خود را به کار برید تا شرایط سخت و بغرنجی را به یاد آورید که در آن از شما خواسته شده کاری را که خودشان از آن سر در نمی‌آورند، انجام دهید؛ چنین کاری چقدر برای شما معنا و مفهوم داشت و میزان تعهدتان به آن چقدر بود؟
در خصوص سیستم‌های اعلام خطر در مورد عدم هماهنگی دیدگاه‌های مدیران ارشد و شرایط واقعی سازمان: همیلتون مدیران اجرایی ارشد را مسوول تعیین و شفاف سازی اشکالات سیستماتیکی می‌داند که مانع از‌ ایجاد کیفیت کاری می‌شوند.
شرکت همیلتون کار خود را بسیار عالی انجام داد. اما ما معتقدیم که مدیران اجرایی ارشد می‌توانند حس هدفمندی را‌ ایجاد کرده و حتی در شرایط بد اقتصادی پیشرفت کنند.
موقعیت آن مولکای، رییس شرکت Xerox را در نظر بگیرید که در سال 2000 در شرف ورشکستگی بود؛ مولکای از پیشنهاد مشاوران برای اعلام ورشکستگی خودداری کرد، آن هم به دلیل تضعیف روحیه‌ای که با اعلام ورشکستگی در انتظار پرسنل سازمان بود. او می‌گفت: آنچه می‌خواهیم برای خود انجام دهیم ‌این است که پرسنل ما باور دارند ما در نبردی حضور داریم که می‌توانیم برنده شویم. حق با او بود؛ باور وی شرکت Xerox را پس از تحمل چهار سال دشواری و کشمکش نجات داد.
در نتیجه، یک مدیر اجرایی در موقعیتی قرار دارد که بهتر از هر کسی قادر به تعیین و ‌ایجاد این هدف برتر است که پرسنل سازمان چه کاری را انجام دهند. مدیر اجرایی باید این هدف را تحقق بخشیده، دستیابی به آن را از طریق فعالیت‌های هماهنگ روزانه پشتیبانی کرده و مفهومی‌ را ‌ایجاد کند که افراد را به سمت رسیدن به موقعیتی عالی سوق دهد و در ‌این مسیر، خود به عنوان یک مدیر، به معنا و مفهوم عالی‌تری دست یابد.