هرچه یک مدیر موفق نیاز دارد

زیاد توی وب می گردم . مطالب مفیدی که به درد هر مدیر موفقی بخوره رو قراره بذارم اینجا تا هم خودم یه آرشیو داشته باشم هم بقیه

هرچه یک مدیر موفق نیاز دارد

زیاد توی وب می گردم . مطالب مفیدی که به درد هر مدیر موفقی بخوره رو قراره بذارم اینجا تا هم خودم یه آرشیو داشته باشم هم بقیه

7 گام موثر برای پیدا کردن شغل مناسب شما

همیشه تلاش و وقت گذاشتن برای یک امر منجر به رسیدن به نتیجه دلخواه نمی شود. بلکه دانستن راه های مناسب برای بدست آوردن نتیجه مطلوب است که شما را به هدفتان می رساند.

به گزارش بانکی دات آی آر,پیدا کردن شغل مناسب یکی از آن اهدافی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در خصوص آن ابتدا می بایست راهکارهای آن را بیابید و سپس برای کسب بهترین نتیجه تلاش کنید.

در اینجا شما را با هفت گام اساسی برای رسیدن به شغل دلخواهتان آشنا می کنیم.

 

1- پیدا کردن کار برای تقاضا
۲- درست کردن رزومه
۳- نوشتن نامه تقاضا
۴- تقاضا
۵- مصاحبه
۶- مصاحبه‌ی دوم و سوم
۷- نتیجه




۱-پیدا کردن کار برای تقاضا :



پیدا کردن کار شدنی‌تر از آن است که تصور می‌شود. فقط کافی است از ابزار مناسب استفاده شود. برای پیدا کردن کار روش‌های خیلی زیادی وجود دارد. برای اینکه بهترین کار با توجه به علاقه و نیازتان پیدا شود. باید از همه‌ی روش‌های موجود استفاده کنید تا در آخر قدرت انتخاب بین بهترین‌ها را داشته باشید.

روش‌های موجود:

از طریق اینترنت


روش‌های کلاسیک

(نشریات و روزنامه ها,اقوام و آشنایان,پارتی و رابطه و.......)


از طریق کاریاب


وبسایت‌های کاریاب

 

کمپانی‌ها

وب‌سایت جستجوی کار به وب‌سایتی می‌گویند که این امکان را به شما می‌دهد که کار مورد نظرتان را درآن جستجو کنید.

هم‌چنین این امکان را به شما می دهد که بدون صرف وقت زیاد با استخدام های نواحی مختلف آشنا شوید.


نکته1_ پیدا کردن لیست شرکت‌های مربوط به رشته اهمیت ویژه ای دارد, با پیدا کردن لیست شرکت‌هایی که به رشته شما ارتباط دارند، می‌توانید با مراجعه به تک تک این شرکت‌ها (از طریق مکاتبه الکترونیکی یا وبسایت یا پیدا کردن رابطه) شانس پیدا کردن کار مناسب برای خودتان را بالا ببرید. همچنین می‌توانید راجع به این شرکت‌ها تحقیق کرده و شرکت متناسب با هدف‌هایتان را پیدا کنید.


نکته2_ پیدا کردن لیست شغل‌های جدید: با پیدا کردن لیست شغل‌های جدید یک شرکت (job openings) می‌توانید با تقاضا برای آن‌ها کار مورد نظرتان را بدست آورید.



ارتباط مستقیم با کارمندان:

بهترین روش پیدا کردن کسی است که خود در شرکت مورد نظر کار می کند. برای تماس حاصل کردن با این شخص می توانید با جستجوی اسمش روش تماسی با او پیدا کنید.  به او پیغام بدهید و از اینکه آیا دنبال کارمند جدید هستند یا خیر آگاهی پیدا کنید.

کنفرانس:

کنفرانسهای مختلفی که در زمینه های مختلف و در مکانهای مختلف برگزار میشنود جایگاه بسیار خوبی برای پیدا کردن رابطه و آشنا شدن با بازار کار مربوطه است.

استاد دانشگاه:

اگر دانشجو هستید حتما برای پیدا کردن کار به استاد راهنما یا هر استادی که می شناسید برای پیدا کردن کار مراجعه کنید. اساتید دانشگاه معمولا در بازار کار آشنا دارند و می توانند شما را به کارفرماها معرفی و توصیه کنند.

دوست و آشنا:

برای پیدا کردن کار به دوستان و آشنایان خود، به خصوص آنها که در زمینه تخصصی شما کار می‌کنند مراجعه کنید. اگر رزومه شما توسط فردی که در شرکت مد نظرتان کار می کند به کارفرما برسد در روند کاری شما تاثیر بسزایی دارد. همچنین کارمندان یک شرکت از همه زودتر متوجه می شوند، شرکتشان به نیرو کاری جدید نیاز دارد یا نه.



کاریاب,  به کسی می گویند که با شرکتهای مختلف در زمینه تخصصش قرار داد دارد که برایشان کارمند مناسب پیدا کند. کاریاب ها از طریق آشنایان و روابط، وبسایتهای جستجوی کار، ایمیل و غیره افراد را پیدا می کنند و سپس با آنها تماس میگیرند و کار مورد نظر را معرفی می کنند. شما برای اینکه کاریابها را پیدا کنید چند روش دارید.

- در گوگل جستجو کنید  و سعی کنید رزومه خود را به آژانس مربوط به مهارتتان بفرستید.


-از دوستان و آشنایانتان که با کاریابها ملاقات کرده اند، اطلاعاتشان را گرفته و مستقیما با آنها تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که کاریابها بسیار مایلند که حلقه آشنایانشان بزرگ و بزرگتر شود و بنابرین حتما در شبکه اجتماعی  خود آنها را اضافه کنید و حتما از طریق ایمیل یا تلفن یا شخصا با آنها تماس بگیرید.




۲- درست کردن رزومه

هرچه رزومه حرفه‌ای‌تر باشد شانس شما برای پیدا کردن کار بالاتر می‌رود. رزومه حرفه‌ای رزومه ایست که به طور خلاصه آن دسته از سوابق شما را در بر دارد که به کاری که تقاضا می‌کنید بیشترین ارتباط را دارد. همچنین شامل همه بخش‌های لازم هست.

در نوشتن رزومه به نکات زیر دقت کنید:

۱- سعی کنید رزومه شما بیشتر از ۲ صفحه نشود. به خصوص اگر سابقه کاریتان کمتر از ۴ سال است.
۲- در رزومه‌تان فقط از یک فونت و یک فرمت استفاده کنید.
۳- مواردی که ارتباط بیشتری با کار مورد نظر دارد باید بالاتر بیاید و تاکید بیشتری رویشان شود.
۴- ا ز آوردن نکاتی که هیچ ارتباطی به شغل مورد نظر ندارد، اکیدا خوددرای کنید.


بخش‌های مختلف یک رزومه حرفه‌ای:

هدف
(خلاصه ‌یا نکات برجسته‌ی رزومه)
تحصیلات
سابقه کاری
لیست مقاله‌ها
زبان‌ها
جوایز و افتخارات
علایق
لیست توصیه کننده‌ها



۳- نوشتن نامه تقاضا

معمولا اضافه کردن نامه‌ی تقاضا  مفید و در بسیاری موارد لازم است.البته این امر در ایران چندان مرسوم نبوده و نیست.


در تقاضانامه باید روشن کنید چرا شما بهترین گزینه هستید.



۴- تقاضا

شما می‌توانید از طریق پست، ایمیل، وب‌سایت شرکت و رابطه تقاضای کار کنید و رزومه و نامه تقاضا خود را به شرکت مورد نظر بفرستید. اگر روش الکترونیکی را بر می‌گزینید، چند جمله‌ای به طور خلاصه در مورد خودتان و هدفتان به رزومه و نامه تقاضا اضافه کنید



۵- مصاحبه

مصاحبه کاری شما می‌تواند در یک مرحله و یا در چند مرحله و با یک یا چند نفر برگزار شود. مستقل از تعداد افراد و مصاحبه‌ها دو نوع سوال از شما پرسیده می‌شود: سوالات کلی و سوالات تکنیکال. در زیر سعی شده است سوالات معمولی که در این دو بخش از شما پرسیده می‌شود پوشش داده شود.

این سوالات اهمیتشان کمتر از میزان توانایی‌ها و مهارت‌های شما نیست. شما باید حتما قبل از مصاحبه خود را برای جواب دادن به این سوالات آماده کنید. در زیر سوالاتی که امکان دارد از شما پرسیده شود آورده شده:


از خودتان بگویید.
دنبال چگونه شغلی هستید؟
چرا می‌خواهید در کمپانی ما/در این شغل کار کنید؟
در بازار کار چه فرصت‌های شغلی‌ای دارید؟
خود را در پنج سال آینده کجا می‌بینید؟
آیا اگر لازم باشد آخر هفته‌ها و بعد از ساعت کاری کار می‌کنید؟
آیا شما توانایی اتمام به موقع کار را دارید؟ مثال بیاورید.
چرا اینقدر شغل خود را عوض کردید؟
چرا می‌خواهید شغل قبلی خود را ترک کنید؟
برای چه باید شما را استخدام کنیم؟
چرا مدت طولانی‌ است که کار نکردید؟
اگر رییس شما ایده‌ای داشته باشد که بخواهد حتما پیاده کند و شما مخالف باشید چه می‌کنید؟
در وقت آزاد خود چه می‌کنید؟
آیا مایل به تغییر مکان و مسافرت هستید؟
چقدر حقوق می‌خواهید؟
آیا ترجیح می‌دهید تنها کار کنید یا در یک تیم؟
چه کتابی اخیرا خوانده‌اید؟


مصاحبه تکنیکال زمانیست که توانایی‌های شما که در رزومه‌تان آورده‌اید مورد سوال قرار می‌گیرد و شما اثبات می‌کنید که همه‌ آن توانایی‌ها را دارید. این بخش ارتباط مستقیم با شغل مد نظرتان و رتبه‌ی آن و سابقه شما دارد.

در هنگام مصاحبه تکنیکال، از سوابق و تجربیات کاری شما سوال می‌شود. همچینین از تحصیلات و مهارت‌های شما سوال می‌شود و امکان دارد از شما تست شفاهی و یا کتبی هم گرفته شود.  برای بدست آوردن نمونه این سوالات شما می‌توانید از آشنایانتان در رشته کاری خودتان سوال کنید. همچنین می‌توانید به شکل آنلاین در این باره جستجو کنید.

برخی از شرکت ها و موسسات دولتی و نیمه دولتی برخی سوالات مرسوم و ساده عقیدتی را هم می پرسند که بهتر است در خصوص آنها در حد نیاز کسب اطلاع کنید.

آشنایی با اصول و فروع دین, نماز آیات و... ؛به طور کلی مسائلی که از مسلمان انتظار می رود را بدانید.

برای اینکه در مصاحبه کاری حرفه‌ای به نظر برسید نکات زیادی را باید رعایت کنید. هرچند مهم‌ترین چیز برای انجام یک کار توانایی‌ها و مهارتهای شماست ولی برای انتخاب یک کارمند چگونه به نظر آمدن او همان‌قدر مهم است. پنج دقیقه اول مصاحبه بسیار مهم است. بسیاری از کارفرماها در همین پنج دقیقه تصمیم خود را گرفته‌اند. بنابراین نکات زیر را حتما رعایت کنید:

با لباس رسمی به مصاحبه بروید. هستند شرکت‌ها و شغل‌هایی که پوشیدن لباس بسیار رسمی لازم نیست. در موردش تحقیق کنید.

هنگام مواجه شدن با مصاحبه کنندگان با آن‌‌ها دست دهید و از آشنایی با آنها ابراز خوشنودی کنید.

شرکت مورد نظر را بشناسید و درباره‌اش تحقیق کنید.

افرادی که با شما مصاحبه می‌کنند را بشناسید (قبل از مصاحبه اسمشان را بپرسید).

چند کپی از رزومه با خود ببرید و فقط اگر از شما خواستند ارا‌ئه دهید (معمول است که آن‌ها خودشان رزومه‌تان را پرینت می‌گیرند).
لیست توصیه کننده‌گانتان را ببرید و در صورت نیاز ارائه دهید.
برای مصاحبه آماده شوید ولی از حفظ حرف نزنید.
قبل از جواب دادن کمی صبر کنید.
حتما به چشمان مصاحبه کننده‌ها نگاه کنید و نشان دهید که برای مخاطبتان احترام قائلید.
از انتقال پیام غیر زبانی (با بدن) استفاده کنید و با انرژی باشید.
با خود کاغذ و مداد ببرید و نکات مهمی که مصاحبه کننده ها می‌گویند یادداشت کنید.



۶- مصاحبه‌ی دوم و سوم

مصاحبه شما می‌تواند چند مرحله‌ای باشد.حتی ممکن است برای معرفی شما به مدیران و صاحبان شرکت مصاحبه‌های جدایی برای شما تدارک ببینند. همچینن ممکن است چندین مصاحبه تلفنی داشته باشید.

ولی مستقل از این همه، سوالاتی که با آن مواجه می‌شوید در بخش مصاحبه آورده شده است و مصاحبه کننده‌ها و طریق مصاحبه فقط نوع سوالات را عوض می‌کند. هر کس راجع به مسئله مربوط به خود از شما سوال می‌پرسد.



۷- نتیجه


پس از اتمام همه مصاحبه‌ها به احتمال قوی با شما تماس می‌گیرند و نتیجه را به شما اعلام می‌دارند. اگر تماس نگرفتند حتما خودتان با آنها تماس بگیرید.

با توجه به مهلتی که برای جواب مثبت یا منفی دادن دارید و با توجه به بقیه پیشنهادات در نامه یا تماس شغل مورد نظر را قبول کنید و قرارداد را امضا کنید و یا مودبانه آن را رد کنید.

در صورتی که شما را نپذیرفتند: حتما بازخورد بگیرید و دلایل رد شدنتان را متوجه شوید. این به شما کمک می‌کند در مصاحبه‌های بعدی بهتر ظاهر شوید و یا شغل مناسب‌تری برای تقاضا انتخاب کنید.

 

منبع: بانکی دات آی آر

فرهنگ کسب‌وکار- کسب و کار در سوئیس


صریح باشید، نقش بازی نکنید و وقت شناس باشید

مترجم: کوشان غلامی : منبع دنیای اقتصادی

مهم‌ترین نکات پیرامون فرهنگ کسب‌وکار در سوئیس
1- تمرکز زدایی و نیاز به مشاوره گسترده، هم در زندگی سیاسی و هم در زندگی کاری مردم سوئیس مشاهده می‌شود.


2- در فرهنگ سوئیس، به توانایی ارتباطی توجه زیادی نمی‌شود و افراد برای قرار گرفتن در یک موقعیت شغلی، باید توانایی فنی و مهارتی و همچنین سعی و پشتکار زیادی از خود نشان دهند.
3- شرکت‌های سوئیسی تمایل دارند غیرمتمرکز باشند و سطح بالایی از اختیار به واحدهای مختلف کاری در آنها داده شود.
4- سوئیسی‌ها به سیستم‌های کاملا تعریف شده و مشخص علاقه دارند. این سیستم‌ها به افراد کمک می‌کند که نقش فردی خود در سازمان و روابط کاری با آن سازمان را به خوبی درک کنند.
5- تمایل افراد وفاداری به یک سازمان است و شواهد بسیار کمی حاکی از تغییر و جابه‌جایی کاری در آنها است. این رفتار از علاقه سوئیسی‌ها به نظم و انطباق سرچشمه می‌گیرد.
6- در کل، سوئیسی‌ها با تغییر میانه خوبی ندارند، زیرا این تغییرات باید به تدریج و به طور کامل توضیح داده شود. این امر می‌تواند منجر به کاهش بازدهی و کاهش سرعت انجام کار شود.
7- برخلاف کلیشه مورد انتظار، شرکت‌های سوئیسی به سمت ساختارهایی با سلسله مراتب کمتر نسبت به کمپانی‌های مشابه آلمانی یا فرانسوی تمایل دارند.
8- در سوئیس مهم است که هرگز نقش بازی نکنید. نگذارید دیگران فکر کنند که شما به نظر خودتان فرد مهمی هستید. احتیاط و بی طرفی ارزش بسیار بالایی دارند.
9- سوئیس دارای فرهنگ تخصص‌گرایی بوده و در این کشور، داشتن مهارت فنی در بخشی خاص و توانایی نشان دادن این تخصص بسیار مهم است. در سوئیس «همه فن حریف»بودن نکته مثبتی تلقی نمی‌شود.
10- اگرچه تصمیمات کلیدی در بالاترین سطح سازمان گرفته می‌شود، مدیران ارشد سعی می‌کنند موافقت سطوح پایین‌تر سازمان را نیز جلب کنند. زیرا می‌دانند این امر به موفقیت بیشتری در اجرای ایده‌های جدید منجر می‌شود.
11- جلسات، بسیار رسمی و حتی از بسیاری نقطه نظرها سفت و سخت برگزار می‌شود. دستورات جلسه به طور منظم به ترتیب پی گرفته شده و صحبت‌های حاشیه‌ای معمولا به کنار گذارده می‌شوند.
12- وقت شناسی اهمیت بسیار حیاتی دارد. هیچگاه برای جلسات تاخیر نکنید، زیرا تخصص و حرفه ای گری شما را زیر سوال می‌برد.
13- در جلسات فقط درباره مسائلی که کاملا به حوزه کاری شما مربوط می‌شود صحبت کنید. حتی بهتر است درباره موضوعاتی که نسبت به آنها اطلاعات کمی دارید هم وارد نشوید.
14- از افراد انتظار می‌رود که به خوبی از قبل خود را برای جلسات آماده کرده باشند. هرگز بدون آمادگی و به امید پیش رفتن همراه با موضوع، وارد جلسه نشوید، زیرا فقدان آمادگی قبلی تاثیر بدی روی تصویر شما خواهد داشت.
15- صراحت بیان کاملا محترم شمرده می‌شود. برای پیدا کردن پاسخ سوالات، سادگی کلام لازم و ضروری است.
16- این صراحت در بیان نباید با تهاجم و دستور اشتباه گرفته شود. مقابله زبانی و مذاکره مستقیم دو مقوله کاملا مستقل هستند.
17- تیم‌ها متشکل از افرادی هستند که انتظار دارند وظایف خود را تحویل گرفته و سپس خودشان با اختیار به انجام آنها بپردازند. آنها دوست ندارند مرتبا مورد نظارت قرار گیرند.
18- سوئیسی‌ها معمولا چندزبانه هستند و در جلسات به راحتی به سه یا چهار زبان مختلف صحبت می‌کنند. لذا همواره سعی کنید کسانی را برای جلسات معرفی کنید که از قابلیت صحبت به زبان‌های مختلف برخوردار باشند.
19- مسائل کاری و شخصی در این کشور همیشه از هم تفکیک می‌شوند. جلسات به ندرت با صحبت‌های جسته و گریخته شخصی آغاز شده و همواره زمان زیادی برای ایجاد رابطه صمیمی با شرکای کلیدی سوئیسی به طول می‌انجامد.
20- غذا در سوئیس بسیار مهم است و پیشنهاد نمی‌شود در هنگام صرف غذا درباره مسائل کاری صحبت کنید. سعی کنید در این رابطه از میزبان خود پیروی کنید.